Minska energitätheten

Ett viktigt begrepp inom viktminskning är energitäthet.

17 augusti 2010

Det handlar om hur många kalorier som ett gram av ett visst födoämne innehåller. Rent fett är ett av de mest energitäta födoämnena. En tesked matolja innehåller cirka 45 kcal. Kolhydrater i form av exempelvis socker är bara hälften så energitäta och rymmer omkring 21 kcal per tesked. Och tar du en tesked riven morot störtdyker kaloriinnehållet till under 2 kcal.

Om ditt mål är att vara så mätt som möjligt vid lägsta möjliga kaloriintag ska maten ha så låg energitäthet som möjligt. Du kan enkelt få reda på ett livsmedels energitäthet genom innehållsdeklarationen och kaloriinnehållet per 100 gram. Ju lägre kaloriinnehåll, desto lägre energitäthet. Matvaror med hög vattenhalt har lägst energitäthet och mättar längre än torra livsmedel. Så här säkerställer du en låg energitäthet och en hög vattenhalt:

  • Gröna mellanmål. Frukt och grönsaker innehåller 80–95 procent vatten och mättar bättre än torra snacks.

  • Ät kokt potatis till kvällsmat. De innehåller mer vatten och mättar mycket bättre än pasta, ris, vitt bröd och potatismos.

  • Drick ett par stora glas vatten till alla dina måltider. Det ökar mättnadskänslan betydligt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du köpa nya träningsprylar till våren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: