Midjemått
Midjemått

Ta fram ett måttband, räkna ut din midja-höft-kvot och kolla om din fettfördelning är hälsosam.

© Colourbox

Midjemått: Räkna ut fettfördelningen

Har du för mycket farligt fett på magen? Eller är din fettbalans bra? Ta fram ett måttband, gör vårt test och få svar med detsamma!

27 april 2012

Midja/höft-kvot: Har du en vettig fettfördelning?

För mycket fett runt midjan är skadligt för hälsan. Det har bevisats i flera studier och den främsta hälsoorsaken till att magen bör hållas smal. Däremot får höfterna gärna vara runda.


Forskning har nämligen visat att fettet på höfter och rumpa faktiskt kan vara hälsofrämjande. Målet för en hälsosam fettfördelning är därför att ha störst skillnad mellan midja och höft. Här kan du räkna ut förhållandet mellan omkretsen kring din midja och dina höfter - midja-höft-kvot.

Midjemåttet

Midjemått definieras som omkretsen precis mitt emellan det nedersta revbenet och den övre delen av höftkammen.

Höftmåttet

Höftmått definieras som omkretsen kring det bredaste delen av baken.


Midja-höft-kvot - resultat

Midja-höft-kvot för män:

Midja-höft-kvot ska ligga under 1,0 för män.


Midja-höft-kvot för kvinnor:

Midja-höft-kvot ska ligga under 0,8 för kvinnor. 


Högre siffror betyder att det finns för mycket fett kring magen.


Räkna ut midja-höft-kvot:

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: