tyk, fed, målebånd, mave,
© Colourbox

Långsiktiga, kloka insatser ger resultat

Vägen till framgångsrik och permament viktminskning går via ett antal viktiga faser. Följ vår guide, så kommer du en bra bit på väg mot att slippa kilona – och hålla dem borta för alltid.

19 december 2011 av Ernæringsekspert: Martin Kreutzer

Erkännandefasen

Det du ser i spegeln är kanske inte helt tillfredsställande, men är det så illa att du vill göra något åt det? Det är stor skillnad på att tänka att magen gärna kunde vara lite plattare, och på att dra slutsatsen att något MÅSTE hända. Kanske är tillfället inte det rätta, och då är det meningslöst att spilla energi på självförebråelser och en halvhjärtad insats. Ställ gärna några kritiska frågor till dig själv; t.ex. ”Varför ska jag gå ner i vikt?”.

Gör gärna ett självtest också. Dra ett måttband vågrätt om livet 2 cm under ditt nedersta revben. Det ska helst inte vara mer än 93 cm hela vägen runt. Varje centimeter över 93 ökar risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar. Mäter du över 102 cm är det farligt för hälsan. Om du efter att du testat dig och funderat ett tag fortfarande känner dig motiverad att gå ned i vikt, så kan du gå vidare till beslutsfasen.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: