Kall pasta ger sunt blodsocker och färre kolhydrater

Med det här enkla knepet kan du förbättra hälsan och minska kaloriintaget nästa gång du äter pasta och potatis.

10 februari 2016 av Anders Ejbye-Ernst

När stärkelsen i pasta, potatis och andra kolhydratrika livsmedel bryts ner i din mage, ombildas den snabbt till socker som gör dig fet och ökar risken för typ 2-diabetes.

Men med ett mycket enkelt knep kan du reducera kaloriinnehållet i den populära stärkelserika maten och samtidigt göra den mycket sundare. Det enda du behöver göra är att kyla maten efter tillagning.

När potatis och pasta kyls ner kommer några av de långa sockerkedjorna, som stärkelsen består av, att ombildas till resistent stärkelse som inte bryts ner till socker i tarmen som vanlig stärkelse.

Stärkelse omvandlas till nyttigt fett

Istället fortsätter den resistenta stärkelsen till tjocktarmen, där mikrofloran ombildar den till nyttiga fettämnen som tas upp i blodet och det är bra för din hälsa. Det sunda fettet förebygger nämligen en lång rad hjärt-kärlsjukdomar. En annan hälsobonus av den resistenta stärkelsen är att den har samma effekt som fibrer och det hjälper din avföring.

Den resistenta stärkelsen innebär även att den kalla pastan och potatisen från igår får ett lägre glykemiskt index. Det är en stor fördel för hälsan. När de kalla kolhydraterna omsätts i tarmen ger de ett stabilare blodsocker och det är bra för att förebygga typ 2-diabetes. Den här sjukdomen kan uppstå när du dag efter dag äter socker och snabba kolhydrater, som får blodsockret att snabbt skjuta i vädret.

Och det är inte bara din hälsa som har glädje av de kalla kolhydraterna. Du får exempelvis fem procent färre kalorier när du kyler den kokta potatisen, framför att äta den varm. I en portion på 250 gram potatis, vilket motsvarar ca fyra kalla potatisar, sparar du ca 20 kcal.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: