© Colourbox

Igångsättningsfasen

Nu är det dags att börja! Därmed börjar den svåraste fasen, då ett lugnt och fint tillvägagångssätt är avgörande för att projektet ska lyckas. Det är frestande att göra en stor insats direkt, men kom ihåg att du hela tiden behöver behålla den positiva energin. Processen får inte bli för tråkig och präglad av torftighet, för då tär det på energin och risken för att du ska tröttna ökar.

19 december 2011

Nu är det dags att börja! Därmed börjar den svåraste fasen, då ett lugnt och fint tillvägagångssätt är avgörande för att projektet ska lyckas. Det är frestande att göra en stor insats direkt, men kom ihåg att du hela tiden behöver behålla den positiva energin. Processen får inte bli för tråkig och präglad av torftighet, för då tär det på energin och risken för att du ska tröttna ökar.

Gör det till en vana att avsluta dagen med en kort utvärdering. Sätt dig en stund på kvällen med papper och penna, och låt dagen passera revy. Hur har det gått att hålla sig till den planerade kosten och träningen? Är det något som har varit tråkigt och torftigt? Om svaret är ja, kan du då ge dig själv lite friare tyglar och i stället spara några kalorier eller öka din förbränning på något annat sätt? Finns det något du kan anpassa, så att morgondagen blir lika bra som, eller bättre, än i dag?

Det kan till exempel innebära att du kommer fram till att fyra träningsdagar i veckan är i överkant, även om det i projektets början verkade överkomligt. Erkänn i så fall din nyvunna kunskap och ändra dina planer i stället för att köra dig själv i botten genom att hålla fast vid den ursprungliga överenskommelse som du gjorde med dig själv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: