Fettförbränning En man på 80 kg förbränner mer kalorier när han springer än när han styrketränar.

Förbränner styrketräning mer fett än löpning?

Jag har hört att stora muskler ökar kaloriförbränningen och därför också är bra för vikten. Innebär det att jag hellre ska styrketräna tre gånger i veckan än springa i 30 minuter som jag brukar?

Nej, vi rekommenderar i stället antingen ren löpträning eller en kombination av styrketräning och löpning. Under en löprunda förbränner du betydligt fler kalorier än du gör när du styrketränar.

Det beror framför allt på alla de viloperioder som brukar ingå i ett styrkepass. Många styrkeövningar belastar dessutom förhållandevis små muskler - exempelvis musklerna på överarmarna - medan löpning hela tiden involverar kroppens största muskler som finns på sätet och låren.

En man på 80 kg, som springer varje kilometer på fem minuter, kommer att förbränna 650 kilokalorier under en löprunda på 40 minuter. Under styrkepasset kommer han att förbränna 200 kilokalorier.

Undersökningar visar dock att han i kölvattnet av styrkepasset kommer att förbränna 50–75 extra kilokalorier under flera timmar efter träningspasset. Att en kombination också kan vara en bra lösning, hänger alltså ihop med denna extra kaloriförbränning som sker timmarna efter att man tränat.

Det perfekta veckoprogrammet kommer således att bestå av både löpträning med en hög kaloriförbränning, samt styrketräning som utvecklar fler kaloriförbrännande muskler. Om du tränar tre gånger i veckan är två löprundor och ett styrkepass en bra kombination.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du behållt formen under vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: