© Colourbox

Förbättra smaknyanserna

Matens smak har avgörande betydelse för mättnadskänslan.

17 augusti 2010

Riktigt mätt blir man först när en måltid har täckt in de fem smakerna: surt, sött, salt, bittert och umami. Den sistnämnda är smaken av protein, som du kan uppleva genom att äta kött eller fisk till maten. Att smak mättar beror på något som på engelska kallas sensory-specific satiety. Det innebär att vi under en måltid blir tröttare och tröttare på en viss smak och till slut inte orkar äta mer av den. Har vi bara täckt ett par av smakerna blir mättheten inte äkta, eftersom vi fortfarande behöver resten av smakintrycken för att bli nöjda.

Om du redan har ätit rikligt men med bara ett fåtal smaknyanser får inte de andra plats utan att kaloribudgeten sprängs. Därför gäller det att tillreda en måltid som täcker de fem grundsmakerna. Hämta gärna smakintrycken från flera rätter, t.ex. en kopp starkt kaffe och en bit söt choklad efter måltiden.

  • Surt: citron, lime, ättika, vin och syrade mjölkprodukter.

  • Sött: honung, juice, frukt och morötter.

  • Salt: soja, ansjovis, parmesan och kapris.

  • Bittert: kaffe, sallad, spiskummin, korianderfrö och öl.

  • Umami: kött, fisk, ägg, mjölk, ost och svamp.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: