© Istock

Vad påverkar förbränningen?

Hur mycket fett du förbränner beror i hög grad på din totala kaloriförbrukning. Men flera andra faktorer påverkar också fettförbränningen.

30 november 2015 av Martin Kreutzer.

Träningsintensiteten Ju högre intensitet du tränar med, desto mer energi tas från kolhydrater. För att du ska förbränna mer fett bör du träna med en lugnare intensitet och undvika att dra på dig mjölksyra i musklerna. Det innebär dock inte att det är fel att träna hårt ibland. Efter snabba tempopass ökar också förbränningen i flera timmar efteråt, och en stor del av den energin tas från fettdepåerna.

Måltidernas sammansättning Om du konsumerar stora mängder kolhydrater eller alkohol bromsas kroppens fettförbränning. Det beror på att kroppen tvingas att bearbeta dessa två ämnen och för att prioritera denna typ av nedbrytning minskas fettförbränningen till ett minimum.

Fettdepåernas placering Det är stor skillnad på var i kroppen fettförbränningen är störst. I bukfettet finns massor av blodkärl insprängda som drar med sig fettet i blodbanan, varifrån det förs vidare till de arbetande musklerna där det förbränns. I fettdepåerna på t.ex. låren och rumpan finns det inte alls lika många blodkärl, och därför är det svårare att förbränna fettvävnad i de kroppsdelarna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: