Tonfisk

Därför funkar detOm du häller ner en burk tonfisk i salladen eller äter en fin tonfiskbiff, främjar du ämnesomsättningen på ett effektivt sätt. Det beror på att det är särskilt energikrävande för kroppen att smälta protein jämfört med kolhydrater och fett, och i och med att tonfisk är rikt på protein är det perfekt när du vill öka förbränningen. Så mycket krävs

2 september 2011

Därför funkar det

Om du häller ner en burk tonfisk i salladen eller äter en fin tonfiskbiff, främjar du ämnesomsättningen på ett effektivt sätt. Det beror på att det är särskilt energikrävande för kroppen att smälta protein jämfört med kolhydrater och fett, och i och med att tonfisk är rikt på protein är det perfekt när du vill öka förbränningen.

Så mycket krävs

Varje gram protein räknas, men i de flesta framgångsrika försök med viktminskning ser man fördelar när man ökar proteinernas energimässiga bidrag till kosten från 12–15 till 25–30 procent. En sådan ökning medför att förbränningen ökar med cirka 60 kcal per dygn.

Bra alternativ

Kött, ost, mejeriprodukter, ägg och fisk är utmärkta proteinkällor om du vill gå ner i vikt. Undersökningar har visat att proteinrik kost baserat på animaliska källor ökar ämnesomsättningen mer än kost med samma mängd protein från växtriket.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: