Promenad

Därför funkar detI allmänhet är muskelarbete, t.ex. promenader, den faktor som kan ge de största variationerna inom den dagliga förbränningen. Anledningen till detta är att ämnesomsättningen under motionsaktiviteterna kan mångdubblas. Faktorer som aktivitetens varaktighet, intensitet, yttre förhållanden och kroppsvikt avgör hur många kalorier som du förbränner. Ju tyngre du är, desto fler kalorier gör du av med. Det krävs nämligen mer energi för att flytta en stor och tung kropp. Så mycket krävs

2 september 2011

Därför funkar det

I allmänhet är muskelarbete, t.ex. promenader, den faktor som kan ge de största variationerna inom den dagliga förbränningen. Anledningen till detta är att ämnesomsättningen under motionsaktiviteterna kan mångdubblas. Faktorer som aktivitetens varaktighet, intensitet, yttre förhållanden och kroppsvikt avgör hur många kalorier som du förbränner. Ju tyngre du är, desto fler kalorier gör du av med. Det krävs nämligen mer energi för att flytta en stor och tung kropp.

Så mycket krävs

En snabb promenad är ett genialiskt förbränningsredskap, och en kort runda är bättre än ingenting. Visserligen förbrukar man mindre energi än vid exempelvis löpning, men å andra sidan kan till och med otränade personer motionera lång tid åt gången genom att promenera.

Bra alternativ

Ta en skön söndagstur på cykeln, ta med barnen ut på en kanottur eller se till att röra på dig på något annat sätt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: