Gräsklippning

Man kan vinna mycket på att fylla vardagen med små aktiviteter som aktiverer muskler och blodomlopp.

2 september 2011

Därför funkar det
Man kan vinna mycket på att fylla vardagen med små aktiviteter som aktiverer muskler och blodomlopp. Minut för minut får man inte ut särskilt mycket genom att vara lite mer aktiv, men för vardagsmotion gäller i högsta grad principen om många bäckar små. 

Med kreativitet och ihärdighet kan du faktiskt få vardagsaktiviteterna till att bidra lika mycket till den totala förbränningen som 3–4 timmars intensiv träning i veckan gör.

Så mycket krävs
Alla vardagsaktiviteter räknas i den positiva bokföringen, så bara att stå upp i stället för att sitta är en viktig förändring. 

Om du dammar av handgräsklipparen i stället för trädgårdstraktorn ökar förbränningen utan vidare med 300 kcal av en timmes gräsklippning i veckan. 

Och om du konsekvent tar trapporna i stället för hissen kan du glädja dig åt ett par extra förbrända kalorier per våningsplan, och detta kan mycket väl ge ett par hundra förbrända kcal mer i veckan.

Bra alternativ
Gräsklippning är som sagt bara en symbol för alla typer av vardagsmotion. Ta trapporna, kånka på matkassar, hugg ved eller dammsug. Allt räknas – bara du är aktiv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket är ditt huvudsakliga träningsmål nu i vår?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: