Feta ostar Feta ostar är ostar med en fettprocent på över 25. Exempel på feta ostar är Feta, Brie, Gorgonzola, Gouda, Cheddar och Parmesan. Oftast anges ostens fettinnehåll som en siffra med ett plustecken efteråt, t.ex. 45+. Siffran beskriver hur mycket fett det finns i ostens torrämne.

Feta ostar gör dig inte fet

Feta ostar förknippas knappast med det nyttigaste som köket bjuder på. Men nu tyder ny forskning på att feta ostar inte alls behöver sitta i skamvrån.

16 november 2016 av Lasse Lyhne

Har du konsekvent undvikit fet cheddar i ostdisken till fördel för magrare varianter, så har du kanske lurat dig själv på den goda smakupplevelsen helt utan anledning.

Feta ostar verkar nämligen inte påverka hälsan mer än magra ostar. Det är slutsatsen i en ny dansk studie.

12 veckor med ost

Forskarna lät en grupp personer äta stora mängder mager ost varje dag i 12 veckor, medan en annan grupp fick äta lika mycket fet ost under samma period.

Ingen skillnad i kroppsvikt

När forskarna undersökte försöksdeltagarna efteråt så märktes ingen skillnad när det gällde hur ostintaget hade påverkat de två försöksgrupperna. Varken när forskarna tittade på kroppsvikt, fettprocent, kolesterolvärde eller blodtryck upptäckte de någon skillnad.

Kalcium gör skillnaden

Resultatet överraskande emellertid inte forskarna bakom studien. Fett från ost har nämligen vid flera tillfällen tidigare varken visat sig påverka hälsan eller kroppsvikten negativt. Teorin går ut på att kalcium i ost påverkar fettupptaget i kroppen, vilket gör att fettet utsöndras tillsammans med avföringen istället för att det sätter sig på magen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: