© Colourbox

Vad innebär en LCHF diet?

Det här är inget för den som har fettskräck! En LCHF diet innebär att du minskar på kolhydraterna och äter mer fett.

18 november 2014 av Martin Kreutzer

LCHF står för low carb high fat och handlar om att du ska minska rejält på kolhydratintaget och istället äta mer fett. Du behöver inte räkna kalorier och du kan äta när du är hungrig.

LCHF: Detta får du äta:

  • Naturligt fett som smör, olivolja och kokosolja.

  • Kött (nötkött, griskött, vilt, kyckling). Välj helst feta bitar och ät också fettranden på köttet.

  • Fisk.

  • Ägg.

  • Grönsaker – helst de som växer ovan jord. Dvs. alla former av kål, spenat, gurka, avokado, paprika, tomater, svamp med mera. Rotfrukter bör du helst undvika eftersom de innehåller mer kolhydrater och stärkelse än andra grönsaker.

  • Feta mjölkprodukter som visp-grädde, creme fraiche (34 %) och feta ostar. Håll igen med vanliga mjölk-typer eftersom de innehåller mycket mjölk-socker.

  • Nötter och bär i begränsade mängder.

LCHF: Detta bör du undvika:

  • Spannmålsprodukter som bröd, ris, pasta och havregryn. Det gäller också fullkornsvarianter. Tankegången i en LCHF diet är att fullkornsprodukter inte är bra, utan bara mindre dåliga jämfört med vitt bröd.

  • Socker (godis, kakor, frukostprodukter, läsk, glass m.m.).

  • Alkohol.

  • Margarin, transfetter och oljor med högt omega 6-innehåll – t.ex. solros-, majs- och vindruvekärnolja.

  • Frukt. Vissa, mindre strikta, LCHF-varianter tillåter lite frukt i kosten, men pga. det höga innehållet av frukt-socker bör de begränsas.

  • Konstgjorda sötningsmedel och light-produkter.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: