Dukan diet - vad innebär en Dukan diet?
Dukan diet

Allt om Dukan dieten och de olika faserna.

© Colourbox

Vad innebär en Dukan diet?

Om du älskar kött kanske en Dukan diet kan vara något för dig. Den delas in i fyra faser som var och en har sina regler för vad man får och inte får äta.

3 april 2017 av Martin Kreutzer

Vad är Dukan dieten?

Dukan dieten är en bantningskur som är skapad av den franske läkaren Pierre Dukan.

I korta drag går Dukan dieten ut på att man mer eller mindre ersätter kolhydrater med protein.

Dukan dieten är indelad i fyra faser. I början av dieten äter man i stort sett bara mejeriprodukter och magert kött.

Först när man kommer till fas 2 i Dukan dieten är det dags att öka intaget av kolhydrater.

Dukan dietens fyra faser kan du läsa mer om här nedan. 


Dukan diet - fas 1: Attackfasen

Hur länge du ska befinna dig i attackfasen i en dukan diet beror på hur mycket du vill gå ned i vikt. Vill du gå ned 5–15 kilo ska du följa attackfasen i 3–5 dagar. Då äter du i stort sett bara protein och UNDVIKER grönsaker, ris, potatis och bröd.

Regler:

  • Ät 1,5 msk havrekli varje dag.

  • Drick 1,5 liter vatten per dag.

  • Gå 20 minuter om dagen. I den här fasen bör du undvika att träna hårt.

  • Detta får du äta: magert kött, inälvsmat, fisk, skaldjur, fågel utan skinn (dock inte anka och gås), ägg och fettsnåla mejeriprodukter.


Dukan diet - fas 2: Omväxlingsfasen

Här växlar du mellan att äta samma proteinrika kost som i Dukan dietens attackfas varannan dag, och protein och grönsaker varannan dag. Fortsätt med omväxlingsfasen tills du har uppnått din önskade målvikt.

Regler:

  • Ät 2 msk havrekli varje dag.

  • Motionera 30 minuter om dagen – promenader är bra.

  • Ät 1/3 grönsaker och 2/3 protein under grönsaks-dagarna.

  • De flesta grönsaker som kål, tomater, spenat och paprika är tillåtna. Men grödor med mycket stärkelse är förbjudna – t.ex. potatis.


Dukan diet - fas 3: Förstärkningsfasen

I Dukan dietens förstärkningsfas gäller det att stabilisera vikten så att man undviker att gå upp i vikt igen. Denna fas pågår i tio dagar för varje kilo du har gått ned med en Dukan diet.

Regler i denna fas:

  • Ät 2 msk havrekli varje dag.

  • Du får äta allt från fas 1 och 2, men nu kan du också lägga till en frukt (dock inte banan, vindruvor, körsbär eller nötter), 2 skivor fullkornsbröd och 40 gram ost per dag.

  • Under den första halvan av fasen får du äta en portion mat med stärkelse i veckan (t.ex. potatis, ris och pasta). Under den andra halvan får du äta två portioner i veckan.

  • Under den första halvan av fasen får du äta en ”festmåltid” varje vecka, då du äter vad du vill. Under den andra halvan får du äta två festmåltider i veckan.

  • En dag i veckan får du bara äta samma protein-rika kost som i attack-fasen.

  • Motionera minst 25 minuter varje dag.


Dukan diet - fas 4: Stabiliseringsfasen

Den sista fasen i en Dukan diet varar livet ut.

Regler:

  • Sex av veckans sju dagar får du äta vad du vill och en dag i veckan får du äta samma protein-rika kost som i attack-fasen.

  • Ät 3 msk havrekli varje dag.

  • Motionera minst 20 minuter varje dag.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: