© Scanpix

Vad innebär en 5 2 diet?

Dela in veckan i två fastedagar och fem dagar då du äter en helt vanlig nyttig kost. Det är upplägget i en 5 2 diet – en av de enklaste bantningsmetoder som finns.

18 november 2014 av Martin Kreutzer

Om du vill följa en bantningsmetod utan en massa krångliga regler är en 5 2 diet värd att överväga. Den går i all sin enkelhet ut på att du fastar två dagar i veckan och äter som vanligt övriga fem dagar.

5 2 diet: De två fastedagarna

På fastedagarna behöver du inte skippa alla måltider, men män får högst inta 600 kalorier fördelade på två måltider. Du väljer själv vilka dagar du vill fasta.

5 2 diet: De fem vanliga dagarna

Veckans övriga fem dagar kan du äta som vanligt. Då behöver du inte räkna kalorier även om du fortfarande bör tänka på vad du stoppar i dig – ät mycket grönsaker och fullkorn, släck törsten med vatten och var sparsam med socker och tomma kalorier.

5 2 diet: Motion

En 5 2 diet säger inget om hur mycket man bör motionera så därför kan du fortsätta träna som vanligt. Dock bör du förlägga dina löp- och cykelturer till de dagar då du äter som vanligt. På fastedagarna passar det bra att ta långa promenader i måttligt tempo, men också korta och hårda styrkepass eller korta löpintervaller kan fungera – om du inte blir helt utmattad.

5 2 diet: Recept med 300 kalorier

  • Frukost: 2 dl skyr med 10 gram mandlar, ett äpple i tärningar och 1 tsk akaciahonung.

  • Lunch: En skiva grovt rågbröd med 100 g torskrom, 1 sträng rapsoljebaserad remouladsås och tre morötter till.

  • Middag: Fullkornspitabröd fyllt med 75 g burktonfisk eller kokt kyckling samt 100 g blandad sallad (paprika, gurka, salladskål och tomat) och 1 tsk dressing.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: