Planera dina måltider
© iStock

Planera dina måltider och gå ned i vikt

En ny studie visar att minifasta kan ge en stor viktnedgång! Allt handlar om att tajma måltiderna rätt. Här får du den kompletta guiden till periodisk fasta.

6 februari 2017 av Aktiv Träning

Planera in dagens måltider inom en relativt kort tidsperiod, och fasta sedan under resten av dygnet. Den metoden kan vara effektiv om man vill gå ned i vikt.

Enligt forskarna bakom en ny amerikansk studie så är det nämligen inte bara vad och hur mycket man äter som har betydelse för vikten – när man äter sina mål­tider spelar också in.

Forskarna lät elva överviktiga män och kvinnor planera in sina måltider på två olika sätt. Först fick de bara äta mellan kl. 8 på morgonen och kl. 14 på eftermiddagen under fyra dygn. Därefter fick de under lika många dygn äta mellan kl. 8 och kl. 20, vilket är normalt för de flesta amerikaner.

Deltagarna intog ungefär lika många kalorier varje dygn under perioden, oavsett vilken av de två metoderna de följde.

Det visade sig att den korta ­fastemetoden ökade deltagarnas fettförbränning på natten, och att deras aptit på dagen varierade mindre. Dessutom förbättrades deras så kallade metaboliska flexibilitet, vilket är kroppens förmåga att växla mellan fett- och kolhydrat­förbränning.

Diverse olika fastemetoder har varit populära på senare år. Den s.k. 16:8-dieten liknar den man undersökte i den nya studien. Den går kortfattat ut på att man äter under åtta sammanhängande timmar varje dygn, och därefter fastar man resten av dygnet. 

Om man påbörjar en bantningskur med periodisk fasta, så bör träningen planeras så att de hårda passen inte följs av en lång fasteperiod. 

Fasta är hälsosamt

En del forskning pekar på att en fasteperiod någon gång då och då är bra för hälsan.

  • Insulinkänsligheten förbättras och kroppens celler kan lättare ta upp sockret i kosten och omsätta det till energi. Det är viktigt för blodsocker­regleringen och för att minska diabetesrisken. 
  • Hjärnan blir mer skärpt. Efter en kort tids fasta kan man se att hjärnkapaciteten ökar. Teorin är att evolutionen har utvecklat förmågan att tänka bättre under perioder av svält.
  • Studier visar att en fasteperiod då och då kan boosta immunförsvaret. Fasta har även kopplats ihop med ökad livslängd och minskad risk för att drabbas av cancer. 

Källa: Obesity Society 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: