Erfarenheter och resultat med kaloridieten

Allan E., Frank och Simon har alla följt en diet som innebar att de skulle räkna kalorier. Här kan du se resultaten.

15 december 2015

7,7 kilos viktnedgång på åtta veckor. Det blev Simons resultat med kaloridieten. Hans slutvikt blev 77,3 kilo, och därmed gick han ned ännu mer i vikt än förväntat – hans mål var bara att gå ned till under 80 kilo, vilket han uppnådde redan efter fyra veckor.

Kaloridieten går helt enkelt ut på att hålla koll på hur många kalorier man konsumerar och förbränner. Till det ändamålet använde Simon Kostdagboken.

Hans råd till andra som vill räkna kalorier är:

  • 1. Mata in antalet kalorier FÖRE du ska äta en måltid ... Dels glömmer du inte bort att göra det efteråt (eller glömmer bort vad du egentligen hade på tallriken), dels frestas du att lämna kvar lite mat på tallriken – kalorier som du sedan kan dra bort från slutsumman.

  • 2. Är du tveksam när det gäller kalorimängden så ska du avrunda uppåt.

Simon är nöjd för den här gången när det gäller att räkna kalorier – nu väntar cykelträning i vår och i sommar, och med den träningen hoppas han kunna bibehålla sin nuvarande vikt.

Även Frank lyckades gå ned i vikt med kaloridieten. Hans viktnedgång på fem kilo åstadkom han genom att endast vara lite mer uppmärksam på kaloriintaget, och inte genom att motionera mer under dieten.

SIMON Startvikt: 85 kg. Slutvikt: 77,3 kg. Längd: 182 cm.

ALLAN E. Startvikt: 89 kg. Slutvikt: Fullföljde ej. Längd: 188 cm.

FRANK Startvikt: 94 kg. Slutvikt: 89,2 kg. Längd: 185 cm.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: