En portion per måltid räcker

Många män äter relativt nyttigt, men lite för mycket.

9 december 2010

Och det är som regel vanans makt som får oss att äta två eller tre portioner av en måltid. Om man inte tränar extremt hårt så blir det minst en portion för mycket. Vad innebär då en normalportion?

En typisk huvudmåltid för en man som vill bli av med några kilon kan se ut så här:

Frukost 50–70 gram havregrynsgröt, 2–3 dl lättmjölk och lite russin.

Lunch 1,5–2 skivor osötat fullkornsbröd med 40–50 gram fiskpålägg och 30 gram magert köttpålägg plus ca 300 gram grönsaker.

Middag 125–175 gram magert kött/ fisk/fågel, 150–200 gram kokt ris/ pasta eller 250 gram kokt potatis, 250–350 gram grönsaker + 1–2 tsk olja eller motsvarande mängd annat nyttigt fett.

Gör så här:

Pröva att väga dina portioner. Uppfyller du rekommendationen? Troligtvis inte. De flesta män äter alldeles för mycket bröd, ris, pasta och potatis. Pröva i stället att äta mer grova grönsaker – t.ex. morötter, broccoli, kål, bönor och ärter som alla mättar bättre.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: