© Istock

Bör jag sluta helt med kolhydrater?

Många av dagens dieter går ju ut på att man ska skippa kolhydraterna. Jag känner mig dock förvirrad av det budskapet. Behöver inte kroppen kolhydrater, i synnerhet när man tränar?

Det stämmer att många populära dieter går ut på att man ska äta mindre kolhydrater. Men kolhydrater är nödvändiga för kroppen och är man fysiskt aktiv har man också nytta av dem.

Får man i sig för lite kolhydrater så försämras prestationsförmågan. Kolhydrater levererar också bränsle till hjärnan, och när man jobbar koncentrerat så förbränner hjärnan mer kolhydrater.

Kolhydrater är dock kaloririka och därför kan man gå upp i vikt om man äter för mycket. Du bör därför anpassa kolhydratintaget efter hur fysiskt aktiv du är samt varifrån kolhydraterna kommer.

Snabba kolhydrater från t.ex. läsk, godis och vitt bröd är inte bra för kroppen, medan naturliga källor som frukt och grönt bidrar med andra nyttigheter än bara kolhydrater, t.ex. antioxidanter, C-vitamin och kostfibrer.

Bra kolhydratkällor

  • Kål: Brysselkål, broccoli, rödkål.
  • Fullkorn: Havregryn, fullkornspasta, grov pasta.
  • Bär: Blåbär, svarta vinbär, hallon.
  • Rotfrukter: Svartrötter, palsternackor, rödbetor.
  • Frön/nötter: Mandlar, jordnötter, valnötter.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: