© Colourbox

Ät rätt – även efter dieten

Möjligheten att bibehålla målvikten efter en diet är densamma oavsett hur snabbt kilona har rasat.

21 januari 2015

Många kanske har upplevt hur svårt det kan vara att gå ned ett par kilo i vikt, men den verkliga svårigheten uppkommer ofta när man ska undvika att gå upp i vikt igen. Och det spelar ingen roll om man har gått ned i vikt med en snabbdiet eller med små livsstilsförändringar under en längre tid. Det är ändå lika svårt att hålla vikten. Det hävdar australiensiska forskare i en ny studie.

200 försökspersoner delades in i två grupper: den ena gruppen följde en intensiv 12-veckorskur och den andra ägnade sig åt en ”snällare” 36-veckorskur. Efter tre år testades de som hade gått ned minst 12,5 procent av sin kroppsvikt igen. Resultatet var inte vidare upplyftande: bägge grupperna hade gått upp ca 71 procent av de förlorade kilona under de tre åren.

HÅLL VIKTEN

Tre bra vanor som kan hjälpa dig att hålla vikten:

  • Ät mindre, men oftare. Minska på portionsstorlekarna och ät fler nyttiga mellanmål istället. Om du äter var tredje timme håller du blodsockret stabilt och minskar sötsuget.
  • Välj så grov kost som möjligt. Ät mycket grönsaker och välj framför allt grova sorter. Välj fullkornsprodukter som grovt rågbröd.
  • Undvik godis, kakor och alkohol till vardags. Då kan du synda lite på helgerna.

Source #The Lancet Diabetes & Endocrinology.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: