Man gör planka med kettle
© Colourbox

De fyra vanligaste myterna om att gå ner i vikt

Många går runt och tror att detta är sant.

5 januari 2017 av Anna Sjøstrøm

1. Träning gör automatiskt att du går ner i vikt

Det är ett utbrett missförstånd att man bara behöver träna några fler gånger i veckan, om man gärna vill gå ner i vikt. Det räcker inte bara med träning. Du kommer uppleva positiva effekter i det ögonblick du kombinerar rätt kost, sömn och varierande motion.

2. Ju mer man svettas, desto mer förbränner man

Nix. Svettproduktionen är inte ett uttryck för hur mycket man förbränner. Det är en funktion som kyler av kroppen och reglerar kroppstemperaturen, när kroppen är särskilt varm. Hur mycket man svettas varierar från person till person, och kan bero på personlig fysiologi, väder, kost och många andra faktorer.

3. Situps ger platt mage

Fel igen. Det hjälper INTE att ge järnet med specifika magövningar om du vill ha en vältränad mage. Det hjälper för övrigt aldrig att träna specifika muskler för att gå ner i vikt på speciellt ställen. Däremot vinner du på att träna hela kroppen och samtidigt hålla kaloriintaget nere, för då kommer du även att bli av med fett på magen.

4. Ju mer man tränar, desto bättre

Egentligen låter det logiskt – om jag vill gå ner i vikt så behöver jag träna mer. Dessvärre är det många som överdriver sina ambitioner om att gå ner i vikt, och därför får skador som gör att de inte kan träna alls i perioder. Var därför uppmärksam på hur många timmar du tränar. Ett träningspass på 15–20 minuter dagligen räcker gott och väl för att boosta förbränningen och kretsloppet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: