BMI-räknare
BMI-räknare

Här kan du testa ditt BMI. Det avslöjar om du är överviktig, om din vikt är helt normal - eller om du faktiskt väger för lite.

© iStock

BMI-test: Är du överviktig?

Här kan du räkna ut ditt BMI, Body Mass Index. Det avslöjar om du är överviktig, om din vikt är helt normal - eller om du faktiskt väger för lite.

30 november 2016

Går du också omkring och tror att du väger för mycket? Eller kanske för lite? Med vår BMI-räknare kan du snabbt räkna ut ditt BMI eller ditt Body Mass Index, som BMI är en förkortning för.

Ett BMI-test visar om du är överviktig, om din vikt är helt normal - eller om du faktiskt är för smal.


BMI-formel: Hur räknar man ut sitt BMI-värde?

BMI är den mest utbredda måttenheten när man talar om sund kroppsvikt. BMI står för Body Mass Index. 

Man räknar ut sitt BMI genom att dividera sin kroppsvikt (i kg) med sin längd (i cm) upphöjt till två. BMI-formeln blir alltså:

BMI-formel - BMI-räknare - så räknar du ut ditt BMI-värde

Du behöver dock inte räkna ut ditt BMI själv. Skriv bara in din vikt (i kg) och längd (i centimeter) i vår BMI-räknare och se ditt BMI-värde med detsamma. Kolla sedan in BMI-tabellen under BMI-räknaren och se hur du ligger till på BMI-skalan.


BMI-räknare:

BMI tabell - kolla in ditt BMI-värde här

Ditt BMI-värde Detta är din vikt
 
BMI under 18,5 Du är underviktig
BMI 18,5-25 Du har en sund och normal vikt
BMI 25-30Du är överviktig
BMI 30-40 Du är kraftigt överviktig
BMI över 40Du är extremt överviktig
 
Denna BMI tabell gäller för vuxna över 18 år – både män och kvinnor - med normal kroppsbyggnad. (Personer med mycket muskelmassa eller kraftig benstomme kommer att ha ett högre BMI - se längre ned i artikeln).
 

Exempel på BMI-värden utifrån längd och vikt

Om du är 170 cm lång:

  • bör du helst inte väga mindre än 54 kg (= BMI på 18,7)

  • bör du helst inte väga så mycket mer än 72 kg (= BMI på 24,9)

Om du är 185 cm lång:

  • bör du helst inte väga mindre än 64 kg (= BMI på 18,7)

  • bör du helst inte väga mer än 86 kg (= BMI på 25,1)

Du kan själv pröva att skriva in olika kilovärden i BMI-räknaren tillsammans med din längd för att se var din gräns för en normal och sund vikt går.


BMI-räknaren – stämmer den?

Ett BMI-test ger en bättre bild av om du har en sund kroppsvikt än endast din vikt i kilo gör eftersom BMI-räknaren också tar med din längd i beräkningen.

Ett BMI-test är dock inte 100 procent pålitligt eftersom det t.ex. inte räknar med att vissa människor har en mycket stor muskelmassa och därför kan väga för mycket enligt deras BMI - utan att de i verkligheten har särskilt mycket fett på kroppen.

Detsamma gäller personer med kraftig benstomme. De kan också få ett BMI-värde som indikerar att man är överviktig, trots att om man inte är det. Vid sådana tillfällen kan man inte använda sig av ett BMI-test. Då är t.ex. en mätning av en persons fettprocent mer exakt.

Slutligen säger ditt BMI-värde heller inget om var på kroppen fettet sitter. Om allt fettet är koncentrerat till magen, så kan fettet vara ohälsosamt för dig även om du har ett BMI-värde under 25.


Alternativ till en BMI-räknare

1. Titta dig i spegeln: I stället för ett BMI-test kan du göra en objektiv inspektion i spegeln. Det kan ge en bra indikation om huruvida du har för lite eller för mycket fett på kroppen - och var fettet sitter.

Var dock observant på att forskare har konstaterat att män är lite mer benägna att underskatta sin egen vikt - alltså att de anser sig själva vara mindre överviktiga än de är, medan det är tvärtom för kvinnor. Många kvinnor ser sig som överviktiga trots att deras vikt är sund och normal.

2. Midjemått: Ett annat bra alternativ till ett BMI-test är att mäta midjemåttet. Forskning visar att ditt midjemått många gånger säger mer om din vikt och hälsa än ditt BMI-värde. BMI-värdet säger inget om var fettet sitter på kroppen. Och eftersom det farliga fettet som ökar risken för t.ex. hjärt-kärlsjukdomar sitter runt magen, så kan midjemåttet bidra till att avslöja om din vikt är ohälsosam.

Kolla in här hur du mäter midjemåttet - och se vad ett hälsosamt midjemått är.

3. Midja-höft-kvot: Ett ännu bättre mått än BMI för att få fram fettfördelningen på kroppen är den så kallade midja-höftkvoten, som säger en del hur bred du är om midjan - i förhållande till hur bred du är om höften. Alltså om du har en hälsosam päronform, eller en ohälsosam äppelform, där det mesta fettet sitter på magen.

Du kan se vad ett hälsosamt mått för midje-höftkvoten ska vara - och snabbt räkna ut värdet med vår räknare som du hittar här:

Beräkna midja-höftkvoten


Är det skillnad på BMI-värden för kvinnor och män?

Nej, män och kvinnor mäter sitt BMI utifrån samma formel - och använder sig av samma BMI-tabell.

En person som är 175 cm lång är således enligt BMI-tabellen underviktig om han eller hon väger mindre än 57 kg (BMI = 18,6) - oavsett om det är en man eller kvinna. Och personen är överviktig om han eller hon väger mer än 77 kg.

Vill du få tips om hur du ska få bukt med magfettet ska du läsa Aktiv Träning. Där får du veta allt om de senaste metoderna för en varaktig viktminskning.

Suverän löparjacka

Utestäng vinden och kylan på löprundan. Just nu kan du få Salomons suveräna löparjacka Agile tillsammans med 6 nummer av Aktiv Träning för BARA 199:50 kr (+ 59:50 kr i porto). Du SPARAR 938 kr. Jackan är vattenavvisande, luftig och vindtät – och väger bara 180 gram. Läs mer om jackan och det suveräna erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: