Åtta bra livsmedel som hjälper dig att gå ned i vikt

Om du vill få en bra start på din bantningskur, så är det effektivt att använda dessa livsmedel i din dagliga kost!

10 februari 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Har du bestämt dig för att gå ned i vikt? Då kan du rivstarta din bantningskur genom att smyga in dessa bra livsmedel i din dagliga kost. De innehåller alla specifika vitaminer, mineraler eller fibrer som är särskilt bra för den som vill gå ned i vikt.

Päron

Päron har varit föremål för flera olika studier där man velat studera hur kraftig antiinflammatorisk effekt frukten har. Viktuppgång anses vara pro-inflammatoriskt, och päron har visat sig innehålla naturliga ämnen som är oumbärliga för att tappa vikt. 

Kycklingsoppa

Generellt mättar soppa riktigt bra med tanke på antalet kalorier man får i sig. Eftersom kyckling är magert kött så passar kycklingsoppa perfekt för den som vill gå ned i vikt.

Brysselkål

Brysselkål mättar bra och innehåller både mycket fibrer och protein. Stek eventuellt brysselkål i stekpannan med chili och peppar.

Citrusfrukter

Lime, citron og appelsin giver dig et energiboost, samtidig med at de gode C-vitaminer holder sygdom væk. 

Havregrynsgröt

Havregrynsgröt mättar bra och innehåller mycket fibrer. Med lite bär och nötter till så får du lite mer sötma, vitaminer och nyttiga fetter. 

Chiligryta

Välj en massa nyttiga grönsaker och koka dem tillsammans med chili och andra goda kryddor. Då får du en middag som mättar bra och sätter fart på förbränningen samtidigt som kalorivärdet blir lågt. 

Grönkål

Grönkål är rik på A-vitamin, B6 och kalium – och fungerar utmärkt som ett mer mättande alternativ för sallad. 

Squash

Squash innehåller få kalorier och kan rivas till spagetti-tunna strimlor. Det ger dig en kalorisnål ingrediens som du kan använda i många olika maträtter. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: