Ät tidigt och gå ned i vikt

Tajmningen betyder allt. Även när det gäller dina måltider, visar en studie.

9 november 2016 av Jesper U. Larsen

Planera in alla dagens måltider mellan kl. 8 på morgonen och kl. 14 på eftermiddagen, och fasta sedan till nästa morgon. Den metoden kan vara effektiv för att gå ned i vikt – trots att du inte minskar ditt dagliga kaloriintag.

Enligt forskarna bakom en ny studie är det nämligen inte bara vad och hur mycket man äter som har betydelse för vikten, utan också när på dagen man äter.

Ökad fettförbränning

Forskarna lät 11 överviktiga män och kvinnor tajma sina måltider på två olika sätt. Först fick de bara äta mellan kl. 8 och 14 under fyra dagar. Därefter fick de äta mellan kl. 8 och 20 under lika många dagar, vilket är normala mattider bland amerikaner.

Deltagarna intog ungefär lika många kalorier varje dag under hela perioden.

Det visade sig att metoden med kort fasta ökade deltagarnas fettförbränning med flera timmar på natten, och att deras hungersvängningar på dagen inte var lika starka. Dessutom förbättrades deras så kallade metaboliska flexibilitet, vilket är kroppens förmåga att växla mellan fettförbränning och kolhydratförbränning.

Träningen behöver tajmas

”Att äta innan ett kortare tidsfönster än vad människor är vana vid, kan kanske ge en snabbare viktnedgång”, säger forskningsledaren Courtney Peterson.

Om man känner för att pröva metoden så bör dock träningen också tajmas, så att den inte följs av en lång fasteperiod vilket riskerar att gå ut över musklernas återhämtning och immunförsvarets styrka.

Source #Obesity Society

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: