Ät rätt sorts fett, protein och kolhydrater

Du får huvuddelen av din energi från de så kallade makronäringsämnena: protein, fett och kolhydrater.

17 juni 2010

Om du vill gå ner i vikt är det viktigt att du äter mat som innehåller alla tre makronäringsämnena. Detta trots att protein enligt flera undersökningar mättar bättre än kolhydrater och fett. Det beror på att proteinernas små byggstenar, aminosyrorna, påverkar hjärnans aptitreglerande centra.

Men du kan inte nöja dig med att äta protein, vilket vissa populära bantningskurer annars påbjuder

Kroppen behöver både fett, kolhydrater och protein i en och samma huvudmåltid om man ska bli ordentligt mätt. Alltför få kolhydrater i måltiden kan leda till att blodsockret dyker strax efter att du har ätit. Då blir sötsuget så kraftigt att du utan vidare skulle kunna tömma ett helt sockerbageri.

För lite fett i maten är inte heller bra. Fettintaget är absolut nödvändigt, eftersom kroppen behöver en viss mängd fett för att kunna bygga ny vävnad. Om du äter mindre fett än vad kroppen behöver reagerar den med ett specifikt sug efter fett. Det gäller i synnerhet om du har får dålig tillförsel av livsnödvändiga, fleromättade fettsyror. Bra källor till de olika makronäringsämnena är:

  • Protein: Tonfisk, kyckling, kalkon, ägg, magra mejeriprodukter samt magert rött kött.

  • Kolhydrater: Grova grönsaker som broccoli, rotfrukter, bönor, ärtor och kål. Fullkorns produkter som grovt bröd, råris och fullkornspasta.

  • Fett: Fet fisk som lax, makrill och sill, nötter, avokado och bra vegetabiliska oljor som oliv- raps-, och linfröolja.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: