Ät ost och bli av med bukfettet

Ost brukar ofta anses som ett onyttigt livsmedel, som har en negativ inverkan på vikten. Men nu visar en studie att det inte stämmer. Se hur du kan bli av med bukfettet genom att äta ost!

19 januari 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Ost innehåller rent allmänt en hel del fett, och därför brukar det ofta anses ligga bakom övervikt och bukfetma. Det ändrar dock en studie på nu.

En dansk studie, publicerad i The American Journal of Clinical Nutrition, visar nämligen att ost har en positiv påverkan på hälsan och bukfettet. 

Bättre hälsa med ost 

Syftet med studien var att se om det fanns ett samband mellan konsumtionen av fettrika mjölkprodukter och risken för att utveckla diabetes. Studien baseras på över 27 000 personer, och visar att diabetes är betydligt vanligare hos de som inte konsumerade feta mjölkprodukter. 

Ät ost och bli av med bukfettet

En minst lika intressant nyhet från studien är att de försökspersoner som under en treveckorsperiod intog 285 gram fet ost i veckan, minskade sin bukfetma samtidigt som deras kolesterolnivåer inte blev högre. 

En bra grundregel är dock att man bara kan gå ned i vikt om man äter färre kalorier än man förbränner. Så om du vill minska i vikt bör du alltså använda ditt sunda förnuft när du äter ost. 

Gå ned i vikt med ost

Är du en ostälskare, så finns det dessutom en massa bra sätt som du kan använda för att smyga in lite mer ost i din vardagsmat – och ändå lyckas gå ned i vikt av det. Ost är nämligen rik på näringsämnen och har ofta ett lägre kaloriinnehåll än andra vanliga pålägg.

  • Ät färsk mozzarella med tomat i stället för t.ex. chips 
  • Använd mjukost på din smörgås i stället för t.ex. majonnäs
  • Använd ricotta till din fruktsallad
  • Dippa dina grönsaker i Keso i stället för i hummus




Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: