Ät kalcium och gå ned i vikt

Kalcium binder fett, vilket kan hjälpa dig att hålla nere vikten.

En del studier har visat att personer som äter en kalciumrik kost, håller sig smalare än de personer som får i sig mindre med kalcium från maten.

En förklaring är att kalcium binder fett i tarmen, så att fettet inte tas upp i kroppen. I en undersökning studerades hur mycket det ger att äta kalciumrikt respektive kalciumfattigt under sju dagar.

Forskarna upptäckte att om man äter 2 200 mg kalcium från magra mejeriprodukter, så fördubblar man fettförbränningen jämfört med om man bara äter 700 mg kalcium.

Undersökningen visade även att vikten kan minska med två kilo per år, om man ser till att få i sig mycket kalcium.

5 relativt magra kalciumkällor: (Näringsinnehåll per 100 gram) Parmesanost 32+: 1 180 mg kalcium Danbo-ost 20+: 705 mg kalcium Rök-ost 5+: 280 mg kalcium Lättmjölk: 124 mg kalcium Lättyoghurt: 120 mg kalcium.

Source #International Journal of Obesity

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: