© Istock

7 bra matvaror som minskar bukfettet

De här sju matvarorna håller dig också mätt samtidigt som de minskar ansamlingen av både vatten och slaggprodukter.

23 maj 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Vill du få ännu fler tips för att få bukt med magfettet ska du läsa Aktiv Träning. Där får du veta allt om de senaste metoderna för varaktig viktminskning. Klicka här och få vårt specialerbjudande på 3 tidningar för ENDAST 89:–.

Bukfetma är farlig för hälsan, men samtidigt en verklighet för många. För att bli av med det överflödiga bukfettet krävs det ett lagom högt kaloriintag i kombination med tillräckligt många viktiga näringsämnen.

Genom att ta med dessa matvaror i din kosthållning kommer du både att märka skillnad på din hälsa och din mage.

Mörk choklad

Mörk choklad innehåller massor av nyttiga antioxidanter som via ett dagligt intag kommer att hjälpa dig att bli av med bukfettet.

Avokado

Frukten innehåller både nyttigt fett och fibrer. Dessutom hjälper avokado till att hålla testosteronnivåerna uppe, vilket är till stor hjälp när man vill bränna fett.

Yoghurt

Om du väljer en sockerfri yoghurt som är rik på probiotiska bakterier, så bidrar även den till ökad fettförbränning

Magert protein

Välj protein från magert kött som exempelvis kyckling, lax eller ljust kalkonkött. Det bästa med denna typ av protein är att kroppen förbränner ända upp till 30 % av kalorierna bara genom matsmältningen.

Kanel

Kanel är rik på antioxidanter som stabiliserar blodsockret och ökar kroppens känslighet för insulin.

Jordnötssmör

Jordnötter innehåller mycket nyttigt fett och kan hålla dig mätt under lång tid. En naturlig variant av det bredbara pålägget kan exempelvis blandas med färsk frukt.

Grönt te

Grönt te innehåller många nyttiga antioxidanter och sätter fart på ämnesomsättningen, vilket är bra för att man ska kunna uppnå en viktnedgång.

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: