Gruppbild av personer i träningskläder

Varje gång en person sprang 10 min. längre än normalt, fick det den personens vänner att löpa cirka 3 min. längre än normalt – även i dåligt väder. 

© iStock

Vi smittar varandra med träning

Om du löper lite längre någon dag, så kommer dina träningskompisar i ditt sociala nätverk troligtvis att göra samma sak. Motion smittar, visar nya rön.

1 augusti 2017 av Hans W. Gottlieb, Niels C. Thalund, Lasse Lyhne & Jesper U. Larsen

Dina vänners träningsvanor påverkar din träning 

Är det verkligen så att längden eller tempot på din löprunda påverkas av hur långt eller snabbt dina träningskompisar på sociala nätverk som Strava, Endomondo och Facebook har löpt? Enligt ny amerikansk forskning så är svaret faktiskt ja!

Forskarna samlade in en mängd data under en femårs­period från 1,1 miljoner löpare från hela världen. Under perioden tillryggalade löparna över 35 miljoner mil. Därefter analyserade forskarna alla löpdata utifrån vilken kontakt löparna hade med varandra i det gällande virtuella nätverket (vars namn inte avslöjas i studien).

Analysen visade att vännerna hade en klar tendens att påverka varandra träningsmässigt. Om en virtuell kompis hade löpt lite längre än vanligt någon gång så var kompisen också benägen att löpa längre, och hade den ene sprungit snabbare än vanligt så ökade den andra också farten. Konkret kunde forskarna se att om en person löpte 10 min. längre än vanligt, så gjorde det att de virtuella vännerna ökade sin nästa löprunda med i snitt 3 min.

Genom att inkludera väderdata kunde man se att de virtuella vännerna hjälpte varandra att träna oavsett väder. Om solen sken i Kalifornien var man mer benägen att träna i ett regnigt Göteborg. 

Så smittar träningsvanor av sig

  1. Rent praktiskt visar studien att om man är löpare och gärna vill bli lite bättre, så bör man fundera på att skaffa en virtuell löparkompis som är lite sämre tränad än en själv. Effekten visade sig nämligen vara störst om den ena löparen tidigare hade varit sämre tränad, men nu visade tecken på att ha nått upp till kompisens/kompisarnas nivå. Fruktan för att bli omsprungen gjorde därmed att den bättre löparen ökade sin träning ytterligare.
  2. Effekten märktes mest hos män. De löpte snabbare eller längre om deras vänner oavsett kön gjorde detsamma. Kvinnorna verkade däremot inte bry sig om sina manliga vänners data. De ökade i stort sett bara tempot eller sträckan om deras kvinnliga vänner också gjorde det.

Källa: Nature Communications

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: