cykler, fokuseret, konkurrence, sommer, rød trøje, racercykel
Triathlon Träningsprogram för nybörjare och erfarna

Träningsprogram för triathlon

Triathlon passar alla. Här är två träningsprogram som gör att du kommer i gång oavsett om du är nybörjare eller erfaren.

26 augusti 2010 av Martin Kreutzer

Vi har både ett triathlon träningsprogram för nybörjare (se nedanstående) och ett triathlon träningsprogram för erfarne.

Triathlon träning för nybörjare

Här är ett triathlon träningsprogram för dig som ska genomföra ditt första triathlon. I detta triathlon träningsprogram är tre korta träningsoass i veckan allt som behövs för att du ska komma i form till ditt första triathlon. I detta träningsprogram utnyttjas tiden effektivt genom att cykling och löpning sker på samma dag. Det gör att du dessutom har möjlighet att öva dig på att bli snabb i växlingszonen när du tävlar i ett triathlon. Så här ser en bra triathlon träningsplan ut:

Ute efter ett träningsprogram? Se alla våra träningsprogram för både löpning, styrketräning, cykling och crossfit.

Triathlon träningsprogram för nybörjare
Måndag Ledig
Tisdag 10 minuters lätt cykling och 20 minuter i högt tempo. Växla direkt över till att löpa 2 km.
Onsdag Ledig
Torsdag Simma 100 meter i lugn takt följt av 6 x 50 meter i högsta möjliga tempo med 1 minuts vila mellan varven. Avsluta med 100 meter lugn simning.
Fredag Ledig
Lördag Ledig
Söndag 10 minuters lätt cykling följt av 4 x 5 minuter med hög intensitet åtskiljt av 5 minuters lätt rullning. Växla efter det sista intervallet direkt över till att löpa 3 km med högsta möjliga hastighet.
  • Så fortsätter du: Programmet här är så pass intensivt att du kommer att förbättra din form inom de närmaste fyra veckorna genom att följa det. Om det är längre tid till tävlingen kan du efter fyra veckor förlänga tisdagens löptur till 3 km, avsluta simningens intervallträning med 200 meter kontinuerlig simning med högsta intensitet och lägga in en extra intervall i söndagens cykling.

Ute efter ett träningsprogram? Se alla våra träningsprogram för både löpning, styrketräning, cykling och crossfit.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: