Hoppa i sjön Nöj dig inte med att träna i simhallen. Pröva också krafterna i öppet vatten precis som i tävlingsmomentet.

Hur simtränar man inför ett triatlon?

Jag planerar att delta i min första halva ironmantävling i september. Hur ska jag lägga upp simträningen för att komma i form till den tuffa utmaningen?

När man som du ska simma hela 1,9 km i en halv ironman så krävs det bra uthållighet.

Simträningen bör delas upp i mindre delar så att du klarar av att fokusera på tekniken. Simma t.ex. 19 x 100 m, 10 x 200 m eller 5 x 400 m, men avsluta träningspasset varje gång du märker att du börjar fuska med tekniken. Det är nämligen ett tecken på att sträckan är för lång i förhållande till hur bra tränad du är för tillfället.

Ett kortare eller längre samarbete med en simtränare kan också vara bra eftersom tekniken betyder mycket för hur trött man blir när man simmar. Det påverkar i sin tur hur mycket energi du har kvar till cyklingen och löpningen på tävlingsdagen.

Passa också på att träna i öppet vatten

Du skriver att du har möjlighet att träna tre gånger i veckan. I så fall är det bra om du kan simma två eller helst tre gånger i veckan. Om du ägnar en hel timme åt att simma skulle du lätt kunna nå dina planerade träningsdistanser. Och du skulle snabbt simma mer än 1 900 meter under ett träningspass, vilket är mycket bra eftersom det ökar din uthållighet och prestationsförmåga när du ska tävla.

Passa också på att träna i öppet vatten några gånger under de sista 3–4 månaderna fram till tävlingsdagen. Vågor och strömt vatten är något du bör vänja dig vid. Dessutom är det bra att träna på att hålla rätt kurs i sjön.

Träningsprogram för triathlon Ute efter träningsprogram för triathlon? Här hittar du träningsprogram för triathlon för både nybörjare och erfarna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: