Bli redo för ditt första minitriatlon

Triatlonsporten är "inne". Och det finns det många bra anledningar till. Läs om dem här och se hur du förebereder dig till dit första minitriatlon.

3 juli 2013 av Torbjørn Sindballe

Triatlon

är trendigt. Många triatlontävlingar i landet blir fulltecknade rekordsnabbt, och Triatlonförbundets medlemssiffror ökar stadigt. Förra året anmälde sig hela 10 000 deltagare till triatlontävlingar i Sverige – det är tre gånger fler än 2006. Och det beror på flera faktorer.

Här är de fem vanligaste:

Roligt: Triatlon är en rolig sport. De tre olika träningsformerna och de två bytena ger en bra dynamik som man inte alls upplever i samband med t.ex. ett motionslopp.

Skonsamt: Många löpare lider av överbelastningsskador på grund av den ensidiga belastningen som löpningen innebär. När du tränar inför ett triatlon växlar du mellan simning, löpning och cykling och därför belastas kroppen inte lika ensidigt.

Allsidigt: Löpare och cyklister är ofta svaga i överkroppen, medan motionssimmare har dålig kondition. Triatlon ger en fantastiskt allsidig träningseffekt som ingen av de tre grenarna kan matcha var för sig.

Motiverande: Träningen inför en triatlontävling är mycket omväxlande. Det är perfekt för motivationen – känner du inte för att springa en runda så kan du bege dig till simhallen i stället.

Överkomligt: Triatlon är mycket mer än bara ironman. Nuförtiden finns fler kortare triatlondistanser att välja på, t.ex. minitriatlon som består av 400 m simning, 18 km cykling och 4 km löpning. Det räcker med ett träningspass i veckan i varje gren under några veckor för att bli redo inför en kort triatlontävling.

Drömmer du om att genomföra ett minitriatlon? Ladda ned vår pdf där den tidigare världsstjärnan Torbjörn Sindballe bjuder på ett 8-veckorsprogram inför ett minitriatlon samt massor av goda råd.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: