© Colourbox

9 av 10 ”järnmän” får skador

Triathlon har blivit en folksport. Men skaderisken är hög när ambitiösa motionärer ger sig på ironmandistansen, visar en norsk studie.

25 november 2013

Triathlon har upplevt en stark tillväxt på senare år. I synnerhet stora ironman- och halva ironmanlopp lockar många nya utövare.

Vi har ofta hyllat triathlonsporten för dess allsidighet, men även om den fysiska belastningen fördelas på tre olika idrottsgrenar, så riskerar även triatleter att drabbas av skador.

Forskare vid School of Sport Sciences i Oslo har tittat på förekomsten av skador bland triatleter som tränade inför en ironman. De upptäckte att 87 % av triatleterna blev skadade under de sista sex månaderna inför en ironmantävling och 56 % av dem fick sådana skador att det gick ut över deras träning.

Bortsett från överbelastningsskador fick 41 av 174 – eller nästan en fjärdedel av cyklisterna – skador pga. att de körde omkull med cykeln.

Enligt sjukgymnasten Christian Neergaard beror skadeförekomsten på den höga träningsmängden.

– Triathlonträning sliter hårt på kroppen, och risken är därför stor för nybörjare att de blir övertränade och skadade, säger Christian Neergaard.

Skador bland triatleter:

87 % av alla triatleter råkar ut för skador. Se här vilka kroppsdelar som drabbas.

24 %: Akuta skador i samband med cykelolyckor. Ovana cyklister som sitter framåtböjda och kör i 40 km/h är en dålig kombination. Många triatleter som inte ursprungligen är cyklister kör därför lätt omkull.

23 %: Nedre delen av ryggen. Knappt en fjärdedel drabbas av skador i ländryggen. Det beror enligt sjukgymnasten Christian Neergaard på alla timmar på cykeln som följs av löpträningen. Ryggen tröttas ut under cyklingen och överbelastas sedan under löpningen.

25 %: Knän. Knäna blir starkare av cyklingen. Men all löpträning som nybörjartriatleter ägnar sig åt ökar risken för knäskador – på samma sätt som att en felinställd cykel gör att belastningen på knäna ökar.

23 %: Underben. Benhinneinflammation och inflammerade hälsenor är vanliga triathlonskador. Det beror enligt Christian Neergaard på att triatleter är konditionsstarka och pressar sig själva mer än vad t.ex. underbenen tål.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: