© Colourbox

Träningsuppehåll ger abstinens

Blir du sur och irriterad när du är skadad? Nu vet vi vad det beror på.

3 maj 2010

Motion är lyckopiller i naturlig form, och får man inte sin vanliga dos påverkas humöret negativt. Det fastslås i en studie från Tufts University, USA.

Träningens humörhöjande effekt ger faktiskt samma typ av beroende som den typ narkomaner som måste ha sin dagliga sil kan få. Så om din sambo klagar över att du är irriterad och sur när skador eller tidsbrist gör att du inte kan träna, så vet du vad det beror på. Det bästa är att undvika skador och hålla träningslusten vid liv.

Så undviker du att bli skadad

  • Träna allsidigt – t.ex. två träningsformer som belastar olika kroppsdelar. Kombinera t.ex. löpning, cykling och andra former av uthållighetsträning med simning, som är skonsamt för kroppen men som ändå ger bra träning.

  • Tren allsidig – gjerne med to aktiviteter som belaster hver sin del av kroppen. Du kan blant annet kombinere løping, sykling og annen utholdenhetstrening med svømming, som er skånsom, men likevel effektiv trening.

  • Håll koll på din träning. Ta hjälp av en träningsexpert som kan bedöma om du tränar på rätt sätt.

Source #Behavioral Neuroscience

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: