© Colourbox

Träningsordbok för nybörjare – förkortningar

Kanske har du aldrig hört uttrycket förut, eller också har du hört det så många gånger att det är pinsamt att fråga vad det betyder. Vi har plockat fram en lång rad knepiga ord, begrepp och förkortningar, och översatt dem till vardagsspråk.

17 maj 2010

5 förkortningar

  • BPM

    Beats per minute – eller slag per minut. Används t.ex. när man mäter sin puls. Har man en puls på 165 bpm, betyder det att hjärtat slår 165 gånger i minuten.

  • DOMS

    DOMS är den värk man kan känna i kroppens muskler 24–72 timmar efter riktigt hård eller ovan träning. DOMS är en förkortning av Delayed Onset Muscle Soreness, vilket betyder fördröjd muskelvärk. Det är med andra ord samma sak som den träningsvärk vi alla upplever någon gång ibland.

  • PR

    PR är en förkortning av personligt rekord och används som ett vanligt uttryck bland elitidrottare för deras bästa prestation inom en viss idrottsgren med hänsyn till t.ex. tid, distans eller vikt. På engelska heter PR ”PB” vilket står för personal best.

  • RM RM står för repetition maximum, vilket kan översättas till maximalt antal upprepningar. RM används i styrketräningskretsar som ett mål för hur många gånger man kan lyfta en given vikt. Står det t.ex. i ett styrketräningsprogram att man ska göra 12 RM med en hantel, ska man lägga på så pass mycket vikter att man med nöd och näppe orkar lyfta hanteln 12 gånger.

  • XC MTB

    XC står för crosscountry, och MTB är en förkortning för mountainbike. Tillsammans täcker XC MTB den klassiska disciplinen: att cykla mountainbike på ett spår i naturen som ringlar sig fram upp och ned i terrängen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: