© Colourbox

Spring till musik

Musik före, under och efter löprundan kan hjälpa dig att prestera bättre visar ny forskning.

Musik i öronen kan både göra att löprundan blir roligare och att man springer snabbare. Nu visar forskning att det också är bra att lyssna på musik före och efter löprundan.

Brasilianska forskare studerade 15 löpare som sprang 5 km. Deltagarnas hjärnaktivitet, humör och puls uppmättes – och självklart deras löptider.

Studien visade att motiverande musik med 110–150 BPM (slag per minut) före ett träningspass gjorde att löparna blev bättre förberedda inför löprundan och att de i genomsnitt kapade ca 35 sek. på sina tider.

Ännu bättre effekt hade musiken under själva löprundan – då sprang löparna i genomsnitt 1 min och 20 sek. snabbare på 5 km. I synnerhet under de första 800 meterna var tempot mycket högre än utan musik.

Långsam musik (95–110 BPM) efter löprundan förbättrade dessutom återhämtningen och löparna återfick vilopulsen snabbare.

Hitta rätt rytm För att få ut så mycket som möjligt av musiken under träningspasset bör du välja musik med det antal BPM (slag per minut) som passar till ditt tempo. Använd tabellen nedan eller räkna dina steg för att ta reda på rätt rytm: räkna hur månger gånger du sätter ned foten i marken per minut, och välj låtar som har det antalet BPM. Flera olika appar och webbplatser kan hjälpa dig att sätta ihop en spellista.

SÅ MÅNGA BPM BÖR DU HA
Lugna återhämtningspass 100-120
Vanlig distanslöpning 130-150
Snabba tempopass 150-170
Intervaller och sprintträning 180-190

Source #Journal of Strength and Conditioning Research.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: