Löp bättre! Har du musik i öronen när du löper glömmer du tröttheten och orkar löpa längre. © Gruizza / iStock

Musik förbättrar din prestation

Om du lyssnar på rätt musik när du tränar så presterar du betydligt bättre. Här kan du läsa om varför – och vad du ska lyssna på.

Om du har på dig ett par hörlurar och lyssnar på bra musik under löprundan så är sannolikheten stor att du löper både snabbare och längre än du brukar.

Forskning från Brunel University i London visar att musik under löprundan kan förbättra prestationsförmågan med hela 15 procent.

I studien fick 30 testpersoner träna på löpband medan de lyssnade till allt från ABBA och Madonna till Red Hot Chili Peppers.

Försökspersonerna förbättrade sig i genomsnitt med 15 procent och dessutom rapporterade de att träningen kändes mindre ansträngande trots att de tränade hårdare än normalt.

Träning i takt til musik

En annan studie med cyklister visar att syreförbrukningen minskar med 7 procent om man cyklar i takt till musiken i stället för att bara lyssna sporadiskt på musik.

Rytmen i musiken är också avgörande för ditt tempo. Om du väljer musik med hög bpm (beats per minut) så är chansen större att du löper i – och håller – ett högre tempo än om du inte lyssnar på musik eller bara lyssnar sporadiskt på musik.

Så väljer du rätt musik

Snabb musik ger snabba fötter

BPM står för beats per minute, och är ett värde för hur många taktslag ett musikstycke har per minut. Ett högt värde innebär att musiken är snabb och medryckande. Du behöver dock inte vara någon OS-löpare för att ha användning för låtar med högt värde. Löper du en kilometer på ca 5 minuter, så tar du antagligen ca 170 steg per minut och bör alltså ha låtar med 170 BPM. Låtar med så högt tempo finns det faktiskt inte allt för många av. Löper du varje km på ca 4 minuter, så tar du antagligen runt 180 steg i minuten och låtar med 180 BPM är ännu svårare att hitta. Det finns dock en enklare lösning: löp i dubbeltempo. Dvs. räkna bara taktslagen med ena foten (två steg per slag). Om du tar 180 steg i minuten ska du alltså välja låtar med 90 BPM.
Löp i takt till musiken eller använd låtarna som bakgrundsmusik. Om du cyklar så ska bpm motsvara rpm – tramptag per minut.
Räkna dina stegMusiken och fötterna ska följas åt för att du ska kunna träna till dina favoritlåtar. Ta därför reda på hur många fotisättningar du gör per minut. Löp som vanligt och räkna stegen i en minut. Löper du en km på fem minuter blir din löpfrekvens ca 170 steg per minut. Då bör du välja låtar med 170 BPM, eller 85 BPM om du räknar i halvtempo. 2–4 BPM mer eller mindre spelar ingen roll.

Hitta musik på nätet

Det finns åtskilliga appar som mäter musikens BPM (sök på bpm i App-store eller Google Play) – antingen genom att appen själv registrerar musikrytmen eller genom att du ska peka på skärmen i takt till musiken.

Du kan också hitta färdiga spellistor på t.ex. Spotify som passar bra till löpning eller cykling.

Vill du sätta ihop egna spellistor så kan du t.ex. besöka webbsidan jog.fm som är gratis. Där kan du mata in ditt tempo och hitta passande musiklåtar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad gör dig mest motiverad att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: