© Colourbox

Träning i värme gör dig starkare

Glöm skuggan. Se här hur du använder årets varmaste dagar för att bli uthålligare.

6 juni 2016 av Christian Thestrup

När solen steker och asfalten kokar i värmeböljan så väljer många att träna inomhus – eller att träna tidigt på morgonen alt. sent på kvällen då det är svalare. Men det är inte alltid den bästa idén. En ny studie från University of Bath i England visar nämligen att träning i värme ger samma effekt som höghöjdsträning.

I studien fick ett antal cyklister trampa runt pedalerna i en timme i ett 40 grader varmt rum. Resultatet blev att deras VO2 max – alltså kroppens maximala syreupptagningsförmåga – förbättrades kraftigt och genom att upprepa övningen löpande kunde forskarna uppmäta en ökning av cyklisternas syreupptagningsförmåga med hela 7 procent, när de kom ut på landsvägarna och cyklade i svalare temperaturer. Värmen gjorde helt enkelt att deras kroppar producerade fler röda blodkroppar och att syretransporten till musklerna därmed ökade.

Det innebar i sin tur att de kunde köra både snabbare och längre än förut. Även om värmestudien enbart gjordes med cyklister tror forskarna att löpare kan uppnå samma resultat. Så nu vet du alltså vad du ska göra nästa gång värmeböljan drar in.

Precis som med höghöjdsträning så bör träningen i värme upprätthållas regelbundet eftersom effekten annars avtar igen efter 3-4 veckor. Dessutom är det viktigt att man har respekt för värmen och inte överdriver sin träning. Se till att dricka mycket vatten före, under och efter träning och undvik att ge full gas. En tumregel är att man inte tränar hårdare än att man kan föra ett samtal samtidigt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: