Cookie- och Sekretesspolicy
Träna, varva ner och upptäck med Geocaching

Träna, varva ner och upptäck med Geocaching

I samarbete med Casinon: Du som har en smartmobil kan med stora hälsofördelar prova på 2010-talets största skattletarjakt i det fria. Registrera dig på Geocaching.com, ladda ner appen, ta på dig träningsskorna och gå utomhus! Väl därute kan du följa finurliga koordinater och ledtrådar för att hitta gömmor. Förutom att få en kick av att hitta ”skatterna” får du träning, motion och ett lättare sinne.

  • 23-06-2016

Utomhusträning bjuder på ett tuffare motstånd än inomhusträning

Till skillnad från att träna och motionera inomhus medför väder och terräng att träning utomhus är mer krävande. Du inte bara förbränner mer kalorier än vid motsvarande inomhusträning, du övar till exempel upp styrkan i benen genom att gå, springa eller cykla i en jobbig terräng. Medan du geocachar motionerar du genom alla tänkbara terränger – vad bra att många häftiga skatter är gömda i djupa skogar! Det gör nämligen att du får prova på olika former av motstånd.

Geocaching i det fria ökar både glädjen och självkänslan

Som med all träning och motion i naturen minskar geocacha stressnivåerna i kroppen. Den friska luften höjer nivåerna av må bra-substansen serotonin. Enligt en metastudie, som analyserade tio andra studier, kan utomhusmotion under så kort tid som fem minuter öka glädjen och självkänslan så pass mycket att förändringen är mätbar. Studier tyder även på att träning vid vatten ger allra bäst resultat vad gäller att få en lyckoboost. Ta gärna med dig en bra bok eller ett mobilspel som du tycker är roligt, sätt dig på en mysig plats och varva ner. Undertecknaren brukar lätta på vardagstrycket genom att spela spel på online-casino. När du väl känner dig redo att fortsätta, öppna appen Geocaching igen!

Ingen miljö är den andra lik – du slipper bli uttråkad

Inomhusträning i all ära, den håller oss i form under kalla och trista dagar. Men i längden, och om man ska vara ärlig, kan det vara nog så tråkigt att stirra på samma spegelvägg eller TV-skärm medan man gör sina tabataövningar eller kämpar på crosstrainern. När du geocachar förändras landskapet hela tiden. Du går genom städer, skogar och landsbygd. Varje plats har sin egen skönhet och vare sig du passerar en blomsteräng, skogsglänta, by eller strand finns det alltid något nytt att vila och fästa blicken på.

Solen hjälper kroppen att bilda D-vitamin

Soltimmarna i Sverige är få, så det gäller att spendera så mycket tid utomhus som möjligt under dagen. Framför allt under sommarmånaderna. Detta för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin. Brist på vitamin D kan leda till trötthet, depression, återkommande förkylningar samt benskörhet. Du varken behöver eller borde ligga på en strand och trycka för att bilda vitaminet, men att geocacha och leta efter gömmor ett par timmar rekommenderas för dig som vill ha en hälsosam dos av sol och D-vitamin.

Att geocacha skärper fokus och stimulerar kreativitet

De allra flesta som håller igång kroppen märker skillnaden: träning och motion skärper fokus och stimulerar kreativitet i vardagen. Visst är det härligt? Du sysslar med Geocaching för att må bra i kroppen och på köpet blir du ett närvarande och roligt kraftpaket på jobbet.

Så kommer du igång med Geocaching som motion och träning

  1. Skaffa en smartmobil. Där finns en GPS-mottagare.
  2. Öppna ett konto på Geocaching.com. Du kan välja mellan ett gratis- och ett premiummedlemskap. Ladda ner appen.
  3. Sök efter gömmor eller så kallade geocacher på Geocaching.com och välj en gömma som passar dig.
  4. Skapa en väg till geocachen genom att skriva in koordinaterna.
  5. Delta i skattjakten på så sätt att du själv tar med dig en liten skatt att lägga i gömman. Ge och ta!
  6. Använd GPS:en i smartmobilen för att hitta till geocachen.
  7. Framme? Identifiera gömman, plocka upp/ner och öppna den, ta en och lägg i din medhavda skatt.
  8. Skriv i loggboken som finns i gömman.
  9. Lägg tillbaka ”skattkistan”.
  10. Motionera hem igen, logga in på och notera din framgång på Geocaching.com.

Maxa träningseffekten av promenader till gömmorna

Det känns särskilt skönt att sjunka ner i soffan och att belöna dig med att till exempel titta på favoritprogrammet på TV eller att spela på roliga casinospel på Spinson Casino om du har gett allt under motionsrundan. Om du promenerar till geocacherna kan du behöva lägga till övningar för att kunna maxa effekten av motionen. På Biggest Loser finns flera tips på hur du kan göra promenader till en riktigt bra och stärkande träning. Här kommer några av dem:

  • Gå i intervaller: varva ett snabbt tempo med ett lugnare tempo.
  • Promenera i rask takt: att höra din andning är ett gott tecken. Om du inte hör andningen, öka takten!
  • Motionera på varierade underlag: beroende på vilket underlag du går, tränar du olika delar av kroppen. En promenad i sand avlastar dina leder men är tungt för dina benmuskler. Att gå i backar eller trappor ger ungefär samma effektiva resultat som att löpträna, men utan att slita på kroppen.
  • Styrketräna: många som motionerar utomhus – bland annat genom regelbundna promenader och längre vandringar – glömmer bort att styrketräna. Promenader stärker inte din överkropp och core på samma sätt som styrketräning gör. Komplettera träning, motion och Geocaching utomhus med att lyfta vikter!

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Intensiv crossfit-skola – del 4

Intensiv crossfit-skola – del 4

Crossfit |

Månadens träningspass går under namnet ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Intensiv crossfit-skola - del 5

ExclusiveExclusiveIntensiv crossfit-skola - del 5

Crossfit |

Den här månaden har vår crossfit-skola ...

Läs mer
Bör veteraner pressa pulsen till max?

Bör veteraner pressa pulsen till max?

Fråga oss |

Är det farligt för äldre att pressa ...

Bör veteraner pressa pulsen till max?
Hur länge varar effekten av uppvärmningen?

Hur länge varar effekten av uppvärmningen?

Fråga oss |

Är det någon mening att värma upp?

Är uppvärmning bortkastad tid?
Varför ska jag ställa upp i ett motionslopp?

Varför ska jag ställa upp i ett motionslopp?

Fråga oss |

Mina kamrater försöker övertala mig att ...

Måste jag springa tävlingslopp?
Nytt
”No pain, no gain” – stämmer det?

”No pain, no gain” – stämmer det?

Styrketräning |

Fråga: Jag får sällan ont i musklerna ...

Läs mer
Fem vinterlopp du bara måste springa

Fem vinterlopp du bara måste springa

Löpning |

Har du tappat lusten att springa under ...

Läs mer
Så många hobbyidrottare dopar sig

Så många hobbyidrottare dopar sig

Landvägscykling |

På senare år har flera motionärer ...

Läs mer
HIIT: Få ut dubbelt så mycket av tiden

HIIT: Få ut dubbelt så mycket av tiden

Intervalträning |

Visste du att du kan förbränna så här ...

Läs mer
Därför stönar många män när de tränar

Därför stönar många män när de tränar

Motivation träning |

Fråga: Varför stönar och stånkar många ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män