Mand med boksehandsker, close-up

Träna som en boxare

Här får du ett skräddarsytt gör-det-själv-träningsprogram, som du kan göra hemma på golvet. Det kommer garanterat få formkurvan att stiga.

18 juni 2010 av Jacob Teilmann

Boxare tränar stenhårt, varierat och mycket effektivt. Det är enkelt att kopiera deras bästa träningsprinciper, utan att man behöver dra på sig handskarna, gå upp i ringen eller gå lös på sandsäckar och boxbollar.

MOTIONSBOXNING ELLER HANDSKARNA PÅ?

Man skiljer oftast på motionsboxning och klassisk boxning som t.ex. sparring. För de flesta är motionsboxning den bästa träningsformen. Den ger en grundlig träningseffekt för hela kroppen. Den är också lättare att lära sig jämfört med klassisk boxning. Det är dock många som provar på motionsboxning som får lust att fortsätta lära sig mer om t.ex. slagteknik och fotarbete och därför vill prova på att sparra mot en annan boxare. Då får helt enkelt din lust och ditt mål med träningen avgöra.

Motionsboxning

Kännetecken: Framför allt fysiska övningar.

Mål: Att bygga upp fysiken via en varierad grund träning och komma i en bra boxform – utan att behöva gå en match i ringen.

Så går träningen till: Brett utbud av övningar – oftast träning där kroppen (t.ex. mage, rygg, ben, axlar, armar, bröst och nacke) aktiveras med ett antal övningar som var och en vanligtvis utförs i en minut utan vila.

Utrustning: Hopprep, sandsäck och lätta handskar.

Intensitet: Hög.

Var: På de flesta gym och även på en del boxningsklubbar.

Klassisk boxning

Kännetecken: Fysiska övningar och slagträning.

Mål: Att bygga upp boxningsformen inför sparring och match samt att träna teknik, t.ex. fotarbete och slagträning.

Så går träningen till: Varierande övningar för hela kroppen – oftast mycket träning med sandsäckar och boxbollar. Inriktad boxningsträning mot motstånd (sparring). Även slagträning, teknik och fotarbete tränas – både separat och med kombinationer.

Utrustning: Hopprep, handskar, kuddar, boxbollar, säckar.

Intensitet: Hög.

Var: I boxningsklubbar, där t.ex. amatörboxare som går riktiga boxningsfajter också brukar träna. En del gym har också klassisk boxning på schemat.

Boxarnas träningsmetoder är effektiva om man vill komma i form. Det har bl.a. många gym upptäckt och erbjuder därför boxning på schemat. Men boxningsträning är även lätt att utföra i hemmet.

Detta ger boxningsträning:

  • Du får mer energi

  • Du blir mer disciplinerad

  • Du blir av med dina aggressioner

  • Du blir mer koncentrerad

  • Du kommer i kanonform och mår bättre på köpet

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: