© Valling.com

Träna med barnen

När du ska träna med ditt barn är det bäst att överge ambitionen om målinriktade träningspass. Tänk istället kreativt och få en träningskompis som är på strålande humör.

20 maj 2010 av Birgitte Aabo

Gör träningen till en lek. Barn gillar att röra på sig, men de bör få göra det av egen vilja. Fokusera därför på lekarna som ni ska leka längs vägen och inte på själva träningen. Ha olika fartlekar som kull, slalom mellan träden, hoppa över stubbar eller liknande. Låt också småttingarna ha inflytande över rundan, eller dra lott om vilken väg ni ska ta. Ni kan också ta en aktiv paus och t.ex. klättra i träd, balansera på staket eller rulla nerför backar. En gemensam åktur på inlines eller skateboard uppfattas av de flesta barn som en ren lek

Använd utrustning Många barn motiveras av utrustning. Du kan t.ex. ge barnet ett stoppur och en dagbok och ge barnet ansvar för att mäta och anteckna hur snabbt du springer dina intervaller. Låt barnet springa medan du hämtar andan. Efteråt kan ni skriva ner era upplevelser i boken.

Ta med de minsta i babyjoggern Babyjoggern innebär en utmärkt möjlighet att ta med sig de riktigt små på löprundan. Köp en babyjogger av rejäl kvalitet med stora hjul, och kom ihåg att springa på ett jämnt underlag och att inte ta för långa rundor. Det brukar räcka med 45–60 minuter. Kom ihåg vatten och ett litet mellanmål ifall lillan skulle bli hungrig på vägen.

Låt barnen cykla Låt barnen cykla bredvid dig medan du springer. Håller ni inte riktigt samma fart kan ni jaga varandra, så att den långsammaste för ett försprång som den andra ska hämta in. Om barnen inte har lust att cykla bara för att cykla kan ni låta färden ha ett annat syfte. Kanske kan ni ta er till någon djur-, hobby- eller leksaksaffär, titta på tåg, mata änder eller något annat skoj.

Gå och bada Simhallen är ett perfekt ställe att träna med barnen. Större barn kan leka och simma själva, medan du själv tar ett intensivt träningspass. Mindre barn kräver din uppmärksamhet, men lek och stoj i barnbassängen får också upp pulsen. Och så är det en kanonbra träning för de små.

Träna medan barnen leker Leta upp en park eller motionsslinga där barnen kan leka eller spela boll och där du samtidigt kan hålla ett öga på dem. Ta en löprunda i området medan barnen leker.

Träna medan barnen tränar I stället för att bara lämna barnen till träningen och sedan sitta av tiden kan du själv passa på att vara aktiv. Med riktigt små barn kan du kanske delta i händelserna; man får en fin gemensam upplevelse – om än inte så mycket mjölksyra – av att tillsammans göra övningarna i babysim eller rytmik. Med de lite större barnen kan du välja att parallellträna. Om ungarna går på fotboll kan du dra på dig löparskorna innan du följer dem till träningen och sedan ta en löprunda medan de tränar.

Sätt ett gemensamt mål Liksom vuxna motiveras barn av att ha ett mål med träningen. Det finns en uppsjö motionslopp för barn inom löpning och cykling. Hitta ett lopp som passar er, och anpassa träningen efter det.

När kan dina barn springa med dig?

En tumregel är att barn från första till tredje klass kan springa 3 km, barn i 4–6 klass 5 km eller längre, medan barn i 7–9 klass kan springa 10 km.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: