Mand, svømmer, koncentreret, konkurrence, svømmehal, halvtotal,
© Colourbox

Tänk dig starkare

Sju tekniker som stärker dig mentalt både före, under och efter en prestation.

18 maj 2010 av Camilla De Thiersant

Även om det är kroppen som gör jobbet har hjärnan en avgörande betydelse för hur bra du klarar av en fysisk utmaning. Vi hjälper dig att utveckla din järnvilja så du kan ta första steget till att bli en ny Lance Armstrong.

FÖRE TRÄNING: Tänk på att du ska lyckas

Före ett träningspass handlar det om att förbereda sig på rätt sätt. Tänk igenom tävlingseller träningssituationen, och förbered dig på att prestera maximalt när det gäller.

Visualisering Att visualisera innebär att du spelar upp en film inom dig som visar hur du ska utföra en bestämd handling. Du kan t.ex. föreställa dig hur du km för km genomför ett lopp på en bestämd tid. Visualisering kan utföras i direkt anslutning till en prestation. Ofta utförs dock tekniken under längre tid, ibland under flera dagar före en tävling. Gör så här:

  • Slappna av i kroppen. Lägg dig gärna ned.

  • Se till att det är lugnt omkring dig. Blunda.

  • Föreställ dig en situation som du vill träna på. Spela upp din inre film i ett normalt tempo, där du både ser situationen utifrån som åskådare och inifrån precis som det känns när du är aktiv. Ju bättre du blir på att förstärka dina inre bilder med realistiska synintryck, ljud, lukter med mera, desto bättre fungerar tekniken.

Spänningsreglering Om du ofta är för spänd eller för lite taggad inför en prestation kan det vara bra att träna på spänningsregleringen i kroppen.

  • För hög anspänning beror ofta på prestationsångest och på att man har höga förväntningar på sig själv. Gör därför några enkla avslappningsövningar för axlar och nacke. Ta några djupa andetag och minska pressen på dig själv genom att sätta upp realistiska mål.

  • För låg anspänning uppstår ofta när det inte finns något tydligt mål med träningen. Träningslusten kan komma tillbaka om du sätter upp tydliga mål eller inför ett tävlingsmoment i träningen.

  • Många försöker att ha fasta rutiner innan de kör igång. Det kan vara speciella uppvärmningsövningar eller bestämda musikstycken. Rutinerna förbereder kroppen och huvudet på att något ska hända.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: