Kvinna tränar boxhopp
© iStock

Vilka övningar ger slanka muskler?

Jag har börjat med styrketräning som komplement till min löpträning, men jag vill inte bli stor och tung för det. Vilka övningar passar bäst för att jag ska få långa, slanka muskler?

9 februari 2017 av Hans w. Gottlieb

SVAR: Det är en seglivad myt att man med hjälp av särskilda övningar kan ändra musklernas utseende, så att de blir ”atletiska”, ”långa”, ”slanka” eller ”seniga”.

Muskler är – i det sammanhanget – mycket okomplicerade: de kan antingen växa eller krympa. Musklernas utseende, förutom storleken, bestäms av gener och fettprocent.

Ju lägre den sistnämnda är, desto slankare och mer markerade kommer musklerna att vara.

Det är bra att du har börjat med styrketräning, och som kvinna behöver du inte vara särskilt orolig för att du ska bli stor och tung. Kvinnor har inte tillräckligt med testosteron i kroppen för att få riktigt stora muskler.

Som löpare kan du däremot ha nytta av att även lägga in spänst- och hoppövningar i din styrketräning – så kallad plyometrisk träning. 

Plyometrisk träning är bra för löpare 

Hopp & spänst: Plyometrisk träning består av hopp- och spänst­övningar med kraftig explosivitet som t.ex. squat jumps och jumping lunges.

Forskning visar att plyometrisk styrketräning i samband med intervall­träning kan förbättra löptiderna betydligt och bidra till att förebygga skador.

Här får du tips på några bra övningar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: