© Colourbox

Värm upp med ett pass på löpbandet

Löpbandet bör du undvika när du ska värma upp. Nästan alla andra alternativ är bättre.

16 september 2011

Löpbandet belastar knäna i hög grad. Och eftersom knäna spelar en viktig roll under många styrkeövningar är ett pass på löpbandet inte att rekommendera som uppvärmning. Värmer du upp genom att springa får du i och för sig upp kroppstemperaturen, men det sker inte heller så mycket mer i kroppen än så.

Styrketräning handlar i grund och botten om att utföra olika rörelser med en vikt. Därför finns det ingen anledning att värma upp med någon form av konditionsträning. Sätt dig i stället 5 minuter i en roddmaskin och gör därefter 1–2 serier med de övningar som du ska köra under styrkepasset. Under uppvärmningen bör du endast använda lätta vikter.

Denna uppvärmning har en mycket bättre effekt när det gäller att smörja lederna i knäna och axlarna m.m. Dessutom aktiveras nervsystemet samtidigt som du övar in det rörelsemönster som du ska använda under styrkepasset. Med hjälp av detta så kallade tekniska uppvärmningspass förebygger du också skador.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: