Varför ska vikten ligga på bröstet?

Varför ska jag ha vikten framför huvudet i stället för bakom när jag ska göra djupa benböjningar med en skivstång?

Om du är nybörjare på styrketräning och nyligen har kört i gång med benböjningar, så kan det vara bra att börja med att ha vikten på bröstkorgen när du tränar. Då gör du en övning som brukar kallas ”front squats”.

Se övningen

När du gör benböjningarna på det sättet, så hamnar skivstången framför axlarna. Fördelen med det är att det blir lättare att lyfta skivstången med rak rygg under hela övningen. Håller du vikten framför kroppen så skonas alltså ryggen, samtidigt som det är mindre risk för skador om du skulle tappa stången när du böjer dig ner.

Gör du däremot så kallade back squats, där skivstången ligger på övre delen av ryggen, så ökar risken för att du kan skada dig när du böjer dig framåt och neråt.

De flesta upplever att det är svårare att lyfta tunga vikter på skivstången när de gör front squats, jämfört med back squats. Om du befinner dig i en uppstartsfas just nu och bara vill komma igång och styrketräna mer regelbundet, så är det alltså bäst med så kallade lade front squats.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: