© Istock

Varför får jag ont i nacken?

Jag får ofta spänningar i nacken och huvudvärk efter styrkepassen. Gör jag något fel?

Dina besvär kan kanske bero på att du håller huvudet i fel position under övningarna. Många har en tendens att böja nacken när de ska luta sig framåt, böja i knäna eller dra sig upp med armarna. Det kan ge nackbesvär, huvudvärk och på sikt också värk i axlar och ländrygg.

Fokusera på att hålla huvudet som en naturlig förlängning på ryggraden. Föreställ dig att du har ett sopskaft från nacken och ned genom ryggraden, så att de två kroppsdelarna följs åt hela tiden.

Om du håller huvudet i rätt position så förebygger du inte bara skador – du blir också bättre på att lyfta tyngre vikter. Om du böjer nacken när du tränar kommer nervbanorna i nackpartiet nämligen att blockera en del av din muskelstyrka.

RÄTT! Här bildar nacken och ryggraden en rak linje. Nu kan du både lyfta rätt samtidigt som belastningen på nacken minskar.


FEL! Om du som i det här fallet böjer nacken bakåt och skjuter hakan framåt, så ökar belastningen på nacken och du orkar inte lyfta lika tungt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: