Man tränar biceps
© iStock

Vad innebär det att ”fuska” när man styrketränar?

På gymmet brukar jag ofta höra folk som säger att man inte ska fuska då man gör olika övningar. Vad innebär det?

22 juni 2017 av Hans W. Gottlieb

Att fuska innebär att man skapar momentum genom att involvera flera leder i sina rörelser för att kunna lyfta tyngre vikter. 

Det kan t.ex. innebära att man pendlar med benen när man lyfter upp vikten då man gör armböjningar. 

Det kan vara rimligt om man har uppnått en platå för en viss ö­vning. Det är dock viktigt att hålla fast vid rätt teknik med rak rygg och en bra muskeltonus i hela kroppen. 

Tre övningar där lite fusk kan vara bra:

1. Stående armböj: 

I vanliga fall är det armarna som ska göra jobbet, men det går att fuska genom att skapa momentum med benen. Sträck på benen samtidigt som du lyfter vikten med armarna. 

2. Sidolyft: 

Stå upprätt och lyft hantlarna ut åt sidorna och upp till axelhöjd. Här kan du fuska på samma sätt som vid armböjningar genom att du trycker ifrån med benen, samtidigt som du pressar upp hantlarna.

3. Pull-ups: 

Vid vanliga kroppshävningar drar man sig upp med armarna, medan resten av kroppen hänger fritt. Här kan du också fuska med benen för att skapa momentum, och därmed göra några repetitioner till.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: