© Jakob Helbig

Vad betyder egentligen maximalt rörelseutslag?

Jag har läst på nätet att fullt rörelseutslag är viktigt när man styrketränar. Vad innebär det?

En del tror att det är skadligt att sträcka ut knäleden och armbågsleden fullt ut – och de gör i stället alldeles för små rörelser när de styrketränar. Som uttrycket antyder handlar maximalt rörelseutslag om att utnyttja musklernas naturliga rörelsebana – och att ta ut rörelsen så mycket som möjligt.

På bilden kan du se hur en vanlig armböjning görs på detta sätt. Du kan även göra armhävningar, benböjningar och en rad andra effektiva styrkeövningar med maximalt rörelseutslag. Resultatet blir att såväl muskelmassan som styrkan ökar betydligt mer eftersom du tränar hela muskeln.

Armböjning med maximalt rörelseutslag

1) Om du bara sträcker ut armen ungefär så här långt så blir träningseffekten begränsad. 2) Om armbågen sträcks ut helt så stimuleras muskeltillväxten i hela muskelns längd. 3) Fullt rörelseutslag gäller även i andra riktningen. Lyft vikten så långt upp att du inte kan böja armbågen mer.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: