Undvik misstaget: Byter du övningar för ofta?

Det kan vara både bra och dåligt att byta styrkeövningar för sällan resp. för ofta. Se när det är dags att byta styrkeövning.

9 juni 2017 av Brian Henneberg och Jesper U. Larsen

Variation är ett av nyckelorden om du vill se resultat av din styrketräning. Det innebär också att det då och då kan vara bra att byta ut en övning. Men gör du det för ofta kan det faktiskt försämra din utveckling.

Nervsystemet behöver oftast en månad på sig för att vänja sig vid en ny övning, och lika lång tid behövs innan man på allvar kan börja att lägga på mer viktskivor på skivstången.

Om du byter ut dina övningar varannan vecka hinner du därför aldrig bli riktigt stark i samband med de övningar du gör, och du får inte de rätta förutsättningarna för en muskeltillväxt.

När är det dags att byta?

Har du hittat en bra övning så bör du hålla fast vid den i minst 3 månader, och vänta med att byta ut den tills du inte fortsätter att utvecklas vidare med den.

När du har gått i stå med ett visst antal kilo, och du bara inte kan komma vidare oavsett vad du gör, så kan du lägga övningen på hyllan ett tag och välja en annan.
 Du t.ex. byta ut bänkpress mot hantelpress, eller squat mot split squat.

Återvänd starkare än tidigare

När du sedan har kört din ”nya” övning i 3–6 månader, kan du pröva att återgå till din ”gamla” övning igen. Ofta kommer du då att uppleva att du blivit ännu starkare än tidigare.

I ett kommande nummer av magasinet Aktiv Träning ger vi dig de 10 gyllene regler som garanterar dig en konstant och synlig utveckling när du styrketränar. Just nu får du 3 nummer för bara 89 kr. Se erbjudandet här. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: