© Colourbox

Två supereffektiva axelövningar

Amerikanska forskare har kommit fram till två optimala axelövningar. Se dem här.

21 januari 2015

Hur tränar man axlarna bäst? American Council on Exercise har kommit på svaret efter att ha testat 10 populära övningar för axelns deltamuskel, som har en främre och bakre del samt ett mittparti.

Det visade sig att de tre muskeldelarna tränas bäst om man gör axellyft med hantlar och övningen incline row med en skivstångsbänk bakåtlutad i 45 grader. Och det räcker inte med att bara göra en av övningarna.

TVÅ OPTIMALA AXELÖVNINGAR

  • Axellyft med hantlar är effektivast för den främre delen av deltamuskeln. Håll ett par hantlar i axelhöjd. Spänn musklerna i ben, rumpa och bål och lyft upp hantlarna över huvudet. (Här nedan kan du se en video med denna axelövning).
  • 45-graders incline row är effektivast för den bakre och mellersta delen av deltamuskeln. Ställ in en skivstångsbänk så att den lutar 45 grader. Sätt dig med bröstkorgen inåt mot ryggstödet. Håll en vikt i varje hand. Lyft sedan hantlarna vinkelrätt ut från kroppen och upp i axelhöjd. Håll kvar en kort stund.

Source #ACE.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: